Bekende uitspraken als “iedere stilstand is achteruitgang” en “ verandering is de norm” geven aan dat iedereen vrijwel constant bezig is om te veranderen. Voor de ondernemers onder ons ontkom je er zeker niet aan om jezelf, je bedrijf en producten steeds verder te verbeteren. De concurrentie slaapt niet en ligt altijd op de loer om je positie over te nemen. Maar wacht even, dit geldt toch zeker niet alleen voor ondernemers?
Technologische Innovatie
Innovatie in onze maatschappij komt vooral voort uit wetenschappelijk onderzoek en het lef van ondernemers. De massa van consumenten hebben de rol van afnemer en hebben zelf vaak geen idee over echte vernieuwingen. Aan het begin van de 19e eeuw verwoorde Henri Ford dit als volgt : “If I had asked consumers what they wanted, they would have asked me a faster horse”. Een meer recent voorbeeld is dat uit een businessplan van KPN (1994) bleek dat 98% van de ondervraagde mensen zei geen enkele behoefte te hebben aan mobiele telefonie. Want waarom zou je in vredesnaam bij de bakker gaan staan bellen als dat ook gewoon thuis kan?
Persoonlijke innovatie
Dat dit geldt voor de meer technische vernieuwingen is dat begrijpelijk, de meeste mensen hebben niet de mogelijkheid of zin zich daar in te verdiepen. Als het echter gaat om sociale-, financiële of maatschappelijke veranderingen dan zou je toch verwachten dat mensen daar meer betrokken bij willen zijn. Ze worden daar immers persoonlijk nadrukkelijk mee geconfronteerd. Helaas zien we ook daar ook veelal een onbegrijpelijke vorm van lijdzaamheid. “ We zien wel wat de toekomst ons brengt”. Wie heeft nog de mentaliteit om zichzelf steeds verder te verbeteren?
Jezelf opnieuw uitvinden
Onze omgeving verandert dus continue. Door nieuwe technologische vindingen, door veranderende politieke stromingen, door financiële crisis en grote economische verschuivingen. Dit vereist dat je als persoon niet stil kunt blijven staan. Je moet je blijven ontwikkelen en zorgen dat je je constant aanpast op de veranderende omstandigheden. Beter nog door het goed monitoren en beoordelen van de bewegingen zou je de vernieuwing bijna voor moeten zijn en klaar zijn voor de volgende golf. Zie de golf aankomen, stap tijdig op en surf samen met de andere vernieuwers naar de mooie kansen die je door de vernieuwing worden geboden. De hoefsmid die goed observeerde en begreep wat Henri Ford vertelde, is een gerespecteerd en goed verdienend automonteur geworden. Veranderingen zijn soms dusdanig dat je jezelf opnieuw moet uitvinden door oude overtuigingen los te laten en open te staan voor totaal andere denkbeelden.
Voorspellen is moeilijk, vooral als het de toekomst betreft
Neem even de tijd voor jezelf, ga even zitten, haal een paar keer diep adem en kijk eens in de toekomst… Wat gaan volgens jou de belangrijke veranderingen in de komende tijd worden en hoe ga jij je daar nu al op voorbereiden? Of ben je misschien van mening dat dit niet nodig is?
Ik zou het erg leuk vinden als je, door een reactie hieronder, ook jouw gedachten hierover zou willen delen.