Het lijkt alsof we het steeds drukker krijgen. Druk, druk .. is inmiddels een veel gebruikt stopwoord. Waarmee hebben we het tegenwoordig zo druk? Besteden we onze tijd aan zaken die er echt toe doen of verliezen we veel tijd aan afleidingen en is er eerder sprake van uitstelgedrag?
Tijd is waardevol
Iedereen heeft evenveel tijd beschikbaar, namelijk 24 uren per dag. Wat jij wel of niet kun realiseren in deze beschikbare tijd is voor een groot deel afhankelijk van de wijze waarop je deze tijd gebruikt. Investeer je de beschikbare tijd in activiteiten die je verder brengen in je leven of consumeer je alleen maar tijd. Bij financiële uitgaven zie ik mensen terecht vaak uitgebreid wikken, wegen en allerlei alternatieven bekijken. In bedrijfsmatige omgevingen wordt ook eerst bekeken wat een investering oplevert (return on investment). Eigenlijk is het merkwaardig dat we vaak zo weinig nadenken over de besteding van onze tijd terwijl we dit toch zeker ook niet oneindig beschikbaar hebben. Heb jij wel eens nagedacht over jouw “return on time”?
Uitstelgedrag
Als mensen hebben we de neiging hebben om bepaalde werkzaamheden uit te stellen, vooral als we tegen een klus opkijken. Om dit uitstelgedrag voor onszelf te verantwoorden gaan we dan allerlei andere dingen doen. We hebben dan wel het gevoel lekker bezig te zijn, maar we komen eigenlijk niet verder. We zijn de hele dag ‘druk’, maar weten achteraf eigenlijk niet meer wat we allemaal gedaan hebben, laat staan wat het heeft opgeleverd.
Doelgericht
Om jezelf verder te ontwikkelen zal je daar gericht aan moeten werken. Of het je nu gaat om het bereiken van onafhankelijkheid, beter communiceren of bijdragen aan een betere wereld, door iedere dag doelgericht aan de slag te gaan kom je verder. Dat is niet moeilijk, maar vereist wel discipline want er zijn nog nooit zoveel afleiders geweest als tegenwoordig: Email-, Facebook, Pinterest, Twitter, Whatapp, Internet surfen, 100+ televisiezenders etc, etc.. Op zich allemaal niet kwalijk, maar als je dit doelloos of gedachteloos doet, dan zal dit zeker niet helpen om jezelf verder te ontwikkelen of je andere doelen te bereiken.
Handvatten
Ter afsluiting een paar tips, handvatten die je kunnen helpen om je tijd effectiever te besteden:
Als je weet wat je wilt, blijf niet te lang doordenken, maar zet die eerste stap.
Ken je doelen en blokkeer tijd in je agenda voor de daarvoor benodigde activiteiten.
Start iedere dag zo mogelijk met die grote klus waar je wellicht wat tegenop ziet.
Werk vervolgens in tijdsblokken van bijvoorbeeld 30 minuten, maak daarin zoveel mogelijk af. Beloon je daarna met een korte pauze en kijk voldaan terug op het bereikte.
Laat je niet constant verstoren door zaken als telefoon, Faceboook, Email etc. Plan voor jezelf een aantal vaste momenten op de dag waarop je tijd besteed aan deze zaken.
Laat je niet frustreren door zaken die misschien toch niet gelukt zijn, maar zie vooral wat je WEL hebt bereikt en stel vast dat je toch weer dichter bij je doel gekomen bent.